Положення ВСЗЯО
Затверджено
та введено в дію
наказ директора
Стрижівського ЗДО
від 02.09.2025 №49 /о /д
ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему
забезпечення якості освіти в
Стрижівському закладі дошкільної освіти
Коростишівської міської ради
(нова редакція)
Розділи положення про внутрішню систему
забезпечення якості освіти у Стрижівському ЗДО
1. Стратегія забезпечення якості дошкільної освіти у ЗДО ……………………
2. Компоненти внутрішньої системи забезпечення якості освіти ЗДО .………
3. Вимоги до організації освітніх і управлінських процесів ЗДО ……….……
4. Модель та етапи оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО .……
5. Форми та методи збору інформації для аналізування діяльності ЗДО ……
6. Рівні, формула та шкала оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО………………………………………………………………………………
1. Стратегія забезпечення якості дошкільної освіти у ЗДО
Під внутрішньою системою забезпечення якості дошкільної освіти (далі – внутрішня система) розуміється налагоджений механізм управління закладом освіти відповідно до взаємопов'язаних вимог/правил щодо організації, забезпечення, реалізації, аналізування й оцінювання, коригування освітніх та управлінських процесів, який безпосередньо впливає на якість освітньої діяльності та якість освіти вихованців відповідно до результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
Нормативно-правова та джерельна база:
• Закон України «Про освіту»;
• Закон України «Про дошкільну освіту» (2024);
• наказ МОН України від 04.03.2025 року № 407 «Про затвердження Методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти»;
• наказ МОН України від 16.01.2020 № 54 «Про затвердження Порядку проведення моніторингу якості освіти»;
Мета внутрішньої системи: гарантування доступності та якості дошкільної освіти, забезпечення постійного та послідовного підвищення якості освітньої діяльності, формування довіри суспільства до закладів освіти.
Завдання внутрішньої системи:
• підвищення якості освітніх послуг;
• забезпечення довіри до результатів навчання;
• аналіз тенденцій в освітній діяльності ЗДО, корегування його програми розвитку та плану роботи на рік (у разі потреби);
• визначення пріоритетних напрямів удосконалення освітніх і управлінських процесів ЗДО;
• створення умов навчання та праці, які забезпечують партнерство учасників освітнього процесу;
• забезпечення постійного зворотного зв'язку від учасників освітнього процесу щодо якості дошкільної освіти, відзначення успішних практик та вчасне реагування на виявлені проблеми;
• прийняття обґрунтованих управлінських рішень, які спрямовані на підвищення якості освіти та освітньої діяльності, вдосконалення освітнього середовища;
• забезпечення прозорості діяльності ЗДО і готовності до змін в інтересах учасників освітнього процесу.
Принципи внутрішньої системи:
• дитиноцентризм та особистісно орієнтований підхід до розвитку дитини;
• академічна, кадрова, організаційна, фінансова автономія ЗДО;
• академічна свобода педагогічних працівників;
• педагогічне партнерство сім'ї та ЗДО;
• академічна доброчесність;
• створення безпечного та здорового освітнього середовища;
• створення умов, зокрема інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, для здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами з урахуванням особливостей їхнього розвитку;
• цифровізація управлінських процесів у сфері дошкільної освіти;
• поєднання колегіальних та єдиноначальних засад управління ЗДО.
2. Компоненти внутрішньої системи забезпечення якості освіти ЗДО
2.1. Створення в ЗДО безпечного, здорового та інклюзивного/спеціального освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування, зокрема забезпечення наявності ресурсів (ігрових, дидактичних, науковометодичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо) необхідних для виконання державного стандарту дошкільної освіти;
2.2. Організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця;
2.3. Формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників;
2.4. Забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників;
2.5. Формування культури академічної доброчесності;
2.6. Забезпечення ефективної системи управління ЗДО;
2.7. Формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
3. Вимоги до організації освітніх і управлінських процесів ЗДО
3.1. Вимоги до компонента «Створення в закладі дошкільної освіти безпечного, здорового та інклюзивного чи спеціального освітнього середовища, універсального дизайну та розумного пристосування, у тому числі забезпечення наявності ресурсів (ігрових, дидактичних, науково-методичних, матеріально-технічних, інформаційних тощо) необхідних для виконання державного стандарту»
3.1.1. Створення безпечного освітнього середовища.
3.1.2. Створення здорового освітнього середовища.
3.1.3. Створення інклюзивного/спеціального освітнього середовища.
3.1.4. Забезпечення ресурсами, необхідними для виконання державного стандарту дошкільної освіти.
3.2.Вимоги/правила до компонента «Організація освітнього процесу з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожного вихованця»
3.2.1. Вибір (розроблення) освітніх та парціальних програм для організації освітнього процесу з урахуванням академічної автономії.
3.2.2. Організація та перебіг освітнього процесу з урахуванням вікових особливостей, здібностей, фізичного, психічного та інтелектуального розвитку дітей, їхніх особливих освітніх потреб, уподобань та запитів.
3.2.3. Дотримання вимог мовного законодавства.
3.2.4. Установлення розпорядку перебування вихованців у закладі освіти та формування мережі груп.
3.2.5. Забезпечення права кожної дитини на здобуття дошкільної освіти незалежно від обраної форми здобуття.
3.3. Вимоги/правила до компонента «Формування кадрового складу та підвищення кваліфікації педагогічних працівників»
3.3.1. Кадрове забезпечення.
3.3.2. Урегульованість трудових відносин.
3.3.3. Підвищення кваліфікації та створення необхідних умов для атестації педагогічних працівників.
3.4. Вимоги/правила до компонента «Забезпечення ефективності професійної діяльності, сприяння професійному розвитку педагогічних працівників»
3.4.1. Забезпечення ефективності професійної діяльності педагогічних працівників.
3.4.2. Сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, зокрема організації методичної діяльності
3.4.3. Партнерська взаємодія з учасниками освітнього процесу.
3.4.4. Педагогічна підтримка батьків
3.5. Вимога/правило до компонента «Формування культури академічної доброчесності»
3.5.1. Формування та утвердження культури академічної доброчесності.
3.6. Вимоги/правила до компонента «Забезпечення ефективної системи управління»
3.6.1. Планування діяльності.
3.6.2. Формування внутрішньої системи забезпечення якості дошкільної освіти.
3.6.3. Визначення правил внутрішнього розпорядку
3.6.4. Діяльність основного колегіального органу управління
3.6.5. ОптимальнІсть використання єдиноначальності в управлінні
3.6.6. Дотримання порядку зарахування, відрахування та переведення дітей
3.6.7. Організація Інклюзивного навчання
3.6.8. Сприяння діяльності органів громадського самоврядування.
3 .6.9. Відкритість та прозорість діяльності.
3.6.10. Ведення документообігу та звітності
3.6.11. Цифровізація управлінських процесів
3.7. Вимоги/правила до компонента «Формування внутрішньої системи моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності»
3.7.1. Формування внутрішньої моделі оцінювання якості освіти та якості освітньої діяльності.
3.7.2. Визначення порядку проведення моніторингу якості освіти та якості освітньої діяльності.
4. Модель оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО
Щорічне оцінювання результатів діяльності ЗДО відповідно до Плану роботи.
Один раз на 3-5 років здійснюється комплексне оцінювання за всіма компонентами внутрішньої системи, визначеними у Критеріях.
Внутрішня система оцінювання діяльності ЗДО
• Контроль змісту та якості освітньої діяльності (тематичний,підсумковий, фронтальний, оперативний) (з використанням під час планування контролю розроблених на річний цикл відповідних циклограм);
• Моніторинг якості освіти та освітньої діяльності, зокрема відповідно до визначених у Критеріях компонентів;
• Атестація педагогічних працівників (відповідно до Положення про атестацію педагогічних працівників (наказ МОН України від 09.09.2022 №805 «Про затвердження Положення про атестацію педагогічних працівників»).
Етапи оцінювання якості освіти та освітньої діяльності
• збір та аналіз інформації, отриманої під час спостереження, опитування та вивчення документації;
• узагальнення результатів оцінювання та визначення рівня освітніх і управлінських процесів;
• обговорення результатів оцінювання (пояснення результатів, визначення закономірностей, формулювання висновків тощо) та прийняття відповідних управлінських рішень.
5. Форми та методи збору інформації для аналізування діяльності ЗДО
Форма
Методи
Додаткові методи та засоби
Безпосередньо від учасників освітнього процесу
Спостереження, інтерв"ювання, бесіди, тестування, тощо
Відеозапис, аудіо запис, хронометраж
Опосередковано від учасників освітнього процесу
Письмова та\або електронна форма опитування
Без залучення учасників освітнього процесу
Вивчення документації, статистичної або оперативної інформації тощо
Фото, сканування
Класифікація методів збору інформації
Спостереження:
• за організацією освітнього процесу (різних видів та форм діяльності з дітьми), щоденних справ з дітьми у розпорядку дня;
• за методичними заходами для педагогів, заходами співпраці з батьками;
• за особливостями створення освітнього середовища.
Опитування:
• анкетування педагогів і батьків;
• інтерв'ю (індивідуальне, групове) з педагогами і батьками;
• бесіда з дітьми та педагогами.
Вивчення документації:
• планів, протоколів, наказів, програм моніторингу якості освіти;
• продуктів дитячої діяльності.
6. Рівні, формула та шкала оцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО
Рівні оцінювання індикаторів/критеріїв/вимог/компонентів:
1 бал – низький рівень (не відповідає нормі);
2 бали – рівень, що вимагає покращення (часткою відповідає нормі);
3 бали – достатній рівень (наближено до норми);
4 бали – високий рівень (відповідає нормі).
Формула визначення рівнів оцінювання освітніх і управлінських процесів
Р=------------------------, де
p1 – середньоарифметична оцінка критерію/вимоги/компоненту;
p2 – бал індикатора/критерію/вимоги;
n – кількість: індикаторів у критерії, критеріїв у вимозі, вимог у компоненті
Шкала визначення рівнів оцінювання освітніх і управлінських процесів
1,0 – 1,65
1,66 – 2,65
2,66 – 3,60
3,61 – 4,0
низький рівень
рівень, що вимагає покращення
достатній рівень
високий рівень
.